Gwarantujemy profesjonalne niszczenie dokumentów Kraków, Niepołomice, Wieliczka i okolice
Kompleksowe podejście:
Porządkowanie Akt
Firma VEXAR oferuje profesjonalne wsparcie w zakresie porządkowania i brakowania dokumentacji. Posiadamy zespół doświadczonych archiwistów, z biegłą znajomością przepisów i zagadnień archiwistycznych oraz specyfiki dokumentacji z różnych dziedzin gospodarki.
Usługa porządkowania akt
W ramach porządkowania dokumentacji (często niezbyt precyzyjnie określanego jako „archiwizowanie dokumentacji”) możemy wykonać część lub wszystkie z wymienionych poniżej czynności.
rozpoznanie przynależności zespołowej
segregacja dokumentacji
systematyzacja akt
brakowanie akt
inwentaryzacja (opisywanie akt)
znakowanie akt
opracowanie notatki informacyjnej do uporządkowanego zespołu lub zespołów akt
Uporządkowanie dokumentacji pojawia się często w momencie likwidacji zakładu pracy oraz konieczności przekazania jego pozostałości aktowej powołanemu do tego organowi administracji rządowej lub samorządowej, sukcesorowi lub innej instytucji.
Znaczne poprawienie funkcjonalności i łatwości obsługi archiwum uzyskamy dzięki systematycznemu prowadzeniu prac porządkowych w okresach rocznych lub przynajmniej dwuletnich oraz na stosowaniu normatywów kancelaryjno-archiwalnych.
Normatywy kancelaryjno-archiwalne
Instrukcja kancelaryjna – wewnętrzny akt normatywny, określający zasady postępowania z dokumentacją od chwili wszczęcia sprawy do momentu przekazania dokumentacji do archiwum zakładowego lub składnicy akt. Ustala on sposób rejestrowania i znakowania oraz metody klasyfikowania oraz przechowywania pism i akt spraw.
Wykaz akt stanowi jednolitą, rzeczową klasyfikację dokumentacji powstającej w toku działalności jednostki organizacyjnej, niezależną od struktury organizacyjnej zakładu pracy. Zawiera on również kwalifikację archiwalną, która określa okresy obligatoryjnego przechowywania danej grupy rzeczowej dokumentacji. Klasyfikacja rzeczowa, to podział całości dokumentacji wg zagadnień, które są przedmiotem działania danej firmy.
Instrukcja w sprawie organizacji i zakresie działania archiwum jasno określa zadania archiwum zakładowego takie jak:
- współpraca z komórkami organizacyjnymi w zakresie prawidłowego tworzenia teczek spraw i ich przygotowania do przekazania archiwum zakładowemu,
- przejmowanie akt z poszczególnych komórek organizacyjnych,
- przechowywanie, zabezpieczanie oraz ewidencjonowanie posiadanych i przejmowanych akt,
- porządkowanie (w razie potrzeby) akt niewłaściwie opracowanych,
- udostępnianie akt do celów służbowych i innych,
- prowadzenie brakowania dokumentacji niearchiwalnej, której okres przechowywania już upłynął,
- dbałość o zachowanie dokumentacji w odpowiednim stanie fizycznym,
Każda państwowa i samorządowa jednostka organizacyjna, która została ustalona jako wytwarzająca materiały archiwalne, zobowiązana jest do opracowania i stosowania (po uzgodnieniu z właściwym archiwum narodowym) normatywów kancelaryjno-archiwalnych.
Telefon
Zadzwoń do nas i zapytaj o nasze usługi
Wiadomość
Wyślij do nas wiadomość lub wypełnij formularz
Podstawy prawne postępowania z dokumentacją
1. Jednolity tekst ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z dnia 11 stycznia 2018 r.
Zobacz: Dz.U. 2018 poz. 217
2. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 r. w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej
Zobacz: Dz.U. 2015 poz. 1743
3. Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 15 lutego 2005 r. w sprawie warunków przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców
Zobacz: Dz.U. 2005 nr 32 poz. 284
Wybrane akty prawne i rozporządzenia innych resortów
1.Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.
Zobacz: Dz.U. 2018 poz. 412
2. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
Zobacz: Dz.U. 2018 poz. 1000
3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika
Zobacz: Dz.U. 2006 nr 125 poz. 869